Publication of 3 articles on performativity
12/06/2015

The word « performative » was created in 1955 by philosopher John Austin. It is derived from the verb “to perform” and preserves its double meaning of “doing” and “acting”. A consumer performs a brand when he makes it exists through his actions. He lives with brands, appropriates them, adopts attitudes suggested by brands, the social model and culture suggested by brands. 

See a brroader definition on Wikipedia

We have published 3 articles on this fundamental concept in the marketing magazine Influencia (articles are in French) : 

- Studying and mesuring performativity rather than engagement 

How to encourage brand performativity ? 

Performing the brand inside the company

Publication of a study on brand content management
08/04/2015

The study led by QualiQuanti in 2014 among more than a hundred brands has been published ! 

Here is a link to access the results (in French) 

 

Management of brand content by The Club des Annonceurs and QualiQuanti 

QualiQuanti released a book “Strategic Brand Content”
18/10/2014

Sorry, this entry is only available in Français.

QualiQuanti carries out a prospective study on promotions with ECR France
20/08/2014

ECR shopper

 

Since ECR’s first shopper study in 2011 on how consumers perceive promotions, those have changed. Their influence stabilized at 19%, their messages got clearer, their nature changed – in part thanks to new technologies enabling personalization.   

ECR France asked QualiQuanti to actualize their 2011 shopper study. The aim was to identifies keys to organise promotions with give the shopper, the shops and the brands high added value. 

 

The English version of our book Brand Culture is now available
10/08/2014

Our first book Brand Content (2009) sets the stage, Building Brand Culture shows you how! 

Unlock your brand’s cultural power to drive innovation and let our examples and testimonials help you:

  • Identify cultural sources and modes of expression;
  • Leverage powerful brands’ cultural strengths;
  • Reinforce cultural resonance to bolster customer uptake;
  • Manage brands and cultural diversity in today’s global economy. 

Abonnez-vous à notre site Veille Brand Content : plus de 4000 cas
30/07/2014

Sorry, this entry is only available in Français.

(Français) Développer un brand content stratégique, dossier dans l’Internet Marketing 2014-2015
24/06/2014

 

EBG marketing 2014 ombre

 

L’EBG revient sur les dernières tendances du marketing digital avec une nouvelle édition de l’Internet Marketing 2014-2015, le Petit Livre Rouge qui fait désormais office de Bible du webmarketer. Découvrez-y notre dossier “Développer un brand content stratégique”.

 

Le brand content désigne le fait qu’une marque crée ou édite du contenu. Celui-ci peut être informatif, culturel, pratique, ludique ou divertissant. Le contenu de marque apporte de la valeur (service, information, divertissement) : il est intéressant en soi, indépendamment de l’achat du produit. Il se présente comme un don adressé à une personne, qui dépasse la fonction commerciale et vise une implication dans une expérience enrichissante. La publicité classique obéit pour l’essentiel à une autre logique : focalisée sur un élément du produit ou de la marque, constituée de messages courts, destinés à être répétés et mémorisés, elle s’adresse avant tout aux acheteurs. Accéder au dossier complet

 

Brand Culture, développer le potentiel culturel des marques
15/11/2013

 

Brand culture ombré

 

Repetto, Ladurée, Nike, Oasis, les marques sont bien plus que des agents économiques : ce sont des agents culturels. Leur pouvoir dépend de leur influence, de leur capacité à saisir, à refléter ou à transformer la culture dans laquelle elles vivent. Cette dimension ne cesse de gagner en importance et s’impose comme un pilier de la création de valeur durable, dans une économie où l’enjeu est de produire du sens.   Prolongement de Brand content (2009), ce livre explore le phénomène émergent de la culture de marque ou brand culture. à partir de nombreux cas concrets et de témoignages, il décrit les moyens de  libérer le potentiel culturel des marques :

  • identifier les sources et modes d’expressions de la culture ;
  • maîtriser les clés d’une culture de marque forte ;
  • valoriser les résonances culturelles pour renforcer l’attachement des consommateurs ;
  • piloter les marques dans la diversité culturelle d’une économie mondialisée

Le philosophe et sémiologue Raphaël Lellouche y développe une nouvelle théorie de la marque, appliquant les notions d’auto-contrainte, de performativité et de médialité à l’univers du marketing.